Glutenfri og smertefri - jeg har bestemt ikke tænkt mig at få ondt overalt igen!


De seneste år er der kommet mere og mere fokus på gluten. I alternative kredse og inden for det, jeg vil tillade mig at kalde "Sundhedsavantgarden" mener man, at gluten nedbryder tarmen, giver autoimmune sygdomme, og at gluten ikke er godt for nogen - overhovedet! De siger, at det er ikke spørgsmålet, OM du kan tåle gluten, men HVOR LÆNGE, du kan tåle det. Og der er valid forskning bag.

I det etablerede sundhedsvæsen og blandt mainstream-læger m.v. siger man, at det kun er dem, der har cøliaki eller påviselig glutenintolerans, der skal undgå gluten. Det har medført avisoverskrifter om, at det er "FARLIGT" at undgå gluten. Primært fordi, man derved får mindre af det berømmede (og sunde) fuldkorn, sekundært fordi nogle erstatter det med ris (f.eks. rismel i glutenfrit brød), fordi ris indeholder naturligt uorganisk arsén, som er kræftfremkaldende ved indtag i store mængder. Det var også derfor, man pludselig ikke længere skulle give små børn riskiks (især små kroppe får hurtigt for store mængder).

Mange af de mennesker, der undgår gluten af hensyn til sundheden, spiser dog heller ikke meget korn og stivelse i det hele taget, så der spises sikkert lige så mange ris blandt mennesker, der i forvejen spiser gluten. Og det bliver risene jo ikke sundere af.

Autoimmune sygdomme bliver mere og mere udbredte. En af de fremmeste forskere inden for mave-tarm-systemet, Alessio Fasano, opdagede i år 2000 begrebet "utæt tarm", på engelsk "leaky gut", som forårsages af det protein, som han i den forbindelse nærmere bestemt opdagede, nemlig Zonulin. Zonulin dannes i tarmen som reaktion på glutenindtagelse, og hos nogle personer i større grad end hos andre. Når tarmen bliver utæt, kan uønskede stoffer trænge igennem. Det vil på sigt resultere i inflammation i kroppen og på sigt kan dette resultere i mange vidt forskellige sygdomme.

Det er et meget godt eksempel på, at sygdomme ikke skal symptombehandles (det giver simpelthen ingen mening, men er alligevel standarden inden for vestlig medicin), men man skal finde den grundlæggende årsag og justere her.

Mange inden for det etablerede system tror, at gluten-intolerans primært resulterer i symptomer fra maven, f.eks. ondt i maven og oppustethed. Men symptomerne kan være mange.

Her er listen over de ændringer, jeg personligt oplevede, da jeg droppede gluten (og i det store hele mælkeprodukter - som krydsreagerer med gluten):
  • Smerter i hofter, knæ, fod og led generelt er fuldstændig forsvundet
  • 13 kg lettere på under et år (uden nogen form for motion eller anden indsats og uden nogen form for sult eller slankekur)
  • Mindre "oppustet" udseende i ansigtet
  • Bedre form samtidig med at jeg skruede gevaldigt NED for motion for at afstresse min krop
  • "Gigtknude" på hånd forsvundet
  • Hyppige hold i lænden er stort set fortid
  • Migræne er stort set fortid (tidligere var den sikker forår og efterår, når solen stod lavt)
  • Vand i hænder og især fødder - store klumpfødder om sommeren - helt væk nu.
Når jeg vågnede om morgenen tidligere, havde jeg så ondt i min (især højre) hofte af at ligge i sengen, at jeg måtte planlægge, hvordan jeg nemmest kom op at stå. Så vaklede jeg som en and ud på badeværelset, og det tog mig ca. 20-30 minutter, før jeg var fuldt funktionsdygtig.
Hvis jeg lå på siden, og mine knæ lå oven på hinanden, gjorde det virkelig ondt.

Jeg orkede ikke at løbe, jeg var ikke i stand til at trække min datter rundt på kælk. Når jeg ser tilbage, kan jeg se, at jeg jo nærmest var i gang med at blive invalideret. Og i hvert fald gammel før tid. I stedet for at være i 40'erne (jeg var 46 på det tidspunkt), var jeg vel nærmere i 60'erne fysisk. Nu, 1½ år senere, føler jeg mig fysisk ikke ældre end min alder, nærmere tværtimod.

Så nej. Uanset hvad mainstream læger og "diætister" siger, så har jeg bestemt ingen plan om at begynde at spise gluten igen! Mit liv er simpelthen for kort til at have det så dårligt. Så når jeg er i byen - ingen gluten - når jeg er på besøg - ingen gluten. Og helst ingen mælk. Men for at værterne ikke skal stå på hovedet for mig, spørger jeg altid, om der vil være noget, jeg kan spise, eller jeg selv skal tage mad med. Og jeg tager gerne selv mad med om nødvendigt - så er alle glade og ingen har noget besvær. Til gengæld går jeg ikke på kompromis med mit velvære og min livsglæde. Og jeg spiser gerne det fedt på kødet, du skærer af. Med stor nydelse.

Hvad med dig? Har du smerter i kroppen? Har du prøvet at skære gluten og mælkeprodukter 100% væk? Hvilke resultater oplevede du? Vi er alle forskellige afhængigt af gener og miljø, vi har forskellig næringsstatus, og vores kroppe reagerer forskelligt.

Kommentarer

Kontakt:

Navn

Mail *

Meddelelse *